Op het moment dat je de juiste mensen hebt gevonden is het cruciaal om het onboardingproces goed te laten verlopen. Het inwerkproces van nieuwe mensen wordt vaak vreselijk onderschat.

Ooit startte ik eens bij een nieuwe organisatie. Spannend zo’n eerste dag. Wat kon ik verwachten? Wie waren mijn nieuwe collega’s? Wat zou mijn werk inhouden?

Bij binnenkomst meldde ik mij bij de receptie en werd ik opgehaald door iemand die ik nog niet eerder had ontmoet. Ze gaf aan dat ik plaats kon nemen achter de computer en dat mijn leidinggevende er zo aan zou komen. Ik had nog geen inloggegevens, dus bladerde door wat organisatiestukken die voor mij op het bureau waren gelegd. Na een half uur kwam mijn leidinggevende binnen. Hij had niet veel tijd want zijn hele dag stond vol met afspraken. Haastig gaf hij mij het advies om me de systemen eigen te gaan maken en bij vragen een collega te bellen. Aan het einde van de dag kwam hij nog wel even langs, wat hem wegens alle drukte natuurlijk niet lukte. Aan het einde week zagen we elkaar pas weer.

Deze start was tekenend voor de organisatie en hoe daar met (nieuwe) medewerkers werd omgegaan. Het verloop in die organisatie bleek erg hoog te zijn en veel medewerkers die er relatief kort werkten, verlieten al snel weer de organisatie. Dat gebeurt er dus als er geen aandacht wordt besteed aan onboarding. Dit werkte door in de minimale aandacht die gegeven werd aan de medewerkers in de organisatie.

Een heel ander voorbeeld was de organisatie waar ik nieuw binnenkwam en warm welkom werd geheten door mijn nieuwe collega. We startten de dag met een koffiemoment voor het team waarin ik kwam te werken. Ik kreeg een buddy aan wie ik alles kon vragen over de organisatie en mijn werkzaamheden en een doordacht inwerkprogramma voor de eerste weken werd mij voorgeschoteld. Het was duidelijk wat er van mij werd verwacht binnen de functie en wat ik van de organisatie mocht verwachten. Ik werd op de hoogte gebracht van de bedrijfs- en veiligheidsregels. En mijn buddy informeerde me al snel over de sociale structuren – formeel en informeel – en omgangsvormen. Het kan veel tijd kosten de mores van een bedrijf te leren kennen, dus is het fijn als dat snel inzichtelijk wordt gemaakt. Op deze manier kon ik snel de verbinding maken met de groepen en netwerken binnen en buiten de organisatie. Mijn leidinggevende zorgde voor een regelmatig overleg zodat we elkaar goed leerden kennen en elkaars verwachtingen konden uitspreken.

De meeste lezers zullen enthousiaster worden van de tweede situatie. Toch is onboarding nog niet echt ingeburgerd en worden nieuwe medewerkers vaak in het diepe gegooid of te snel gezien als mensen die er al jaren werken. Je baan is niet alleen het uitvoeren van de taken en werkzaamheden die bij de functie horen, maar ook je bewegen in de omgeving en alle belangrijke randvoorwaarden er omheen. Zowel formeel als informeel, tot de werking van de afwasmachine, de printer en het koffiezetapparaat aan toe.

Besteed als werkgever je tijd goed aan onboarding, want het werven van een nieuwe medewerker in deze tijd van arbeidskrapte kost nog veel meer tijd!

Erik-Jan Vlietman De komende periode zullen we middels diverse blogs enkele inzichten wijden aan de arbeidsproblematiek in de zorg en daarnaast mogelijke oplossingen benoemen.

Heb je vragen of wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem contact op met Erik-Jan Vlietman via 06-418 189 71 of bel ons op 053-200 02 19. De vorige blog van Erik-Jan over de hoge uitstroom in de zorg kun je hier lezen.