Helemaal mee eens: als je zo’n slordige € 4,7 miljoen uitgeeft, kun je de bonnetjes maar beter bewaren. Je weet nooit of er nog eens naar wordt gevraagd. En als je het dan niet meer weet, heb je de gehele Nederlandse Staat Opstelten. 

Maar je kunt ook doorslaan naar de andere kant: “Heb u daar ’n bon voor?”, vroeg de magazijnbeheerder toen de medewerker om een nieuw potlood kwam vragen. “En ik moet ook het stompje van de oude innemen”. De gewiekste medewerkers hadden al snel door dat je het best een nieuw potlood in vieren kon zagen, zodat je de volgende keer vier stompjes kon inleveren, en dus recht had op vier nieuwe potloden.

Boerenverstand

Zo extreem als hierboven beschreven zal het in de praktijk niet zijn, maar het komt nog steeds voor dat er regels zijn bedacht en in stand worden gehouden waarvan eigenlijk niemand het nut inziet. Kennelijk bedacht door een overijverige boekhouder, die ’s nachts plotseling rechtop schoot in zijn bed en ineens hét idee had gevonden om het ongebreidelde gebruik van bedrijfspotloden een halt toe te roepen. Het is goed om afspraken te maken en je daaraan te houden als het cruciale zaken gaat. Als we daarin ons gezond boerenverstand gebruiken, zal blijken dat we het over het algemeen al snel eens zijn over de essentie.

Neem je eigen verantwoordelijkheid!

Maar soms kan het in hardnekkige situaties nodig zijn om je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Gewoon, om bestaande riten te doorbreken. Bijna ieder mens is gewend om in zijn of haar privé-omgeving belangrijke beslissingen te nemen. Zouden ze deze ervaring dan achter zich laten zodra ze ’s morgens over de drempel van het kantoor of bedrijf stappen? Ik denk het niet. Daarom de oproep aan leidinggevenden om vertrouwen en ruimte te geven aan het eigen verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers. En aan medewerkers die zich soms opgesloten voelen door allerlei onduidelijke regels en procedures: pak je verantwoordelijkheid, durf een stap te zetten. Doe wat jij nodig vindt, in het belang van de organisatie, dat wel. Mogelijk doorbreek je daarmee barricades waar eigenlijk iedereen last van had. Misschien krijg je wat vragen op je afgevuurd, misschien wat vreemde blikken. Maar je zult merken: “Soms is het beter vergeving te vragen, dan toestemming”.

– Klaas Pool

.