Het kostte me weinig moeite om een ‘big smile’ te toveren op het gezicht van de moeder die zwoegend, met haar kindje voor op de fiets, probeerde het drukke kruispunt over te steken. Gewoon even stoppen en met een wijds gebaar aangeven dat ze kon doorrijden. Die glimlach zorgde ervoor dat ik de dag weer met wat extra energie kon beginnen. Het zijn vaak kleine dingen die het leven van de ander, en van jezelf, veraangenamen. Een vriendelijk gebaar en vriendelijk woord kost niets maar is veel waard.

In het oosten van het land, waar ik ben opgegroeid, is het -nog steeds- normaal om elkaar te begroeten als je elkaar tegenkomt. Het maakt dan helemaal niet uit of je elkaar wel of niet kent. Gewoon een hand opsteken, een vriendelijke groet als ‘moj’ of ‘goedemiddag’ kan maken dat een persoon zich die dag gezien weet. Bij mensen die dat niet zo gewend zijn kan het wel eens tot verbazing leiden, zo van “die ken ik helemaal niet”. Maar over het algemeen wordt het zeker gewaardeerd.

Ook binnen je werkomgeving kun je het verschil maken. Even aanschuiven bij die collega die niet zo lekker in z’n vel zit en oprechte belangstelling tonen. Soms zijn woorden hierbij helemaal niet zo belangrijk, maar gewoon laten merken dat je hem of haar ziet staan, kan al voldoende zijn. Een attente houding naar elkaar toe zorgt voor een positieve ontwikkeling van de cultuur binnen een organisatie. De organisatie wordt daarmee aantrekkelijker voor klanten of cliënten en medewerkers. Een positieve sfeer is een uitstekende basis om als organisatie tot de beste resultaten te komen. Daar waar mensen elkaar zien en gezien en gewaardeerd worden gaat iets ontstaan wat met geld niet te koop is.

Vanuit Pool Management & Organisatie ondersteunen wij tientallen organisaties bij hun ontwikkeling met MD-programma’s, intervisie, teamcoaching et cetera. Allemaal zeer waardevol en zeker niet voor niets. Maar wij merken duidelijk het verschil tussen organisaties waar al een positieve grondhouding aanwezig is en organisaties waar het van ver moet komen. De effecten van onze interventies bij positief ingesteld organisaties worden sneller behaald en beklijven vele malen beter.

Wij beschouwen het als een voorrecht om binnen dergelijke organisaties te werken, maar we zijn ook graag bereid om organisaties te helpen waar het allemaal wat lastiger gaat. Duidelijk is, dat vaak één persoon het verschil kan maken en het positieve vlammetje kan aansteken. Ben jij dat? En begin je vandaag?

Klaas Pool