Ik kan mij voorstellen dat een opdrachtgever vindt dat een sollicitatieprocedure niet ondersteund hoeft te worden door een extern bureau. Behalve het argument van de kosten, hebben zeker de wat grotere schoolorganisaties een HR-afdeling die dat ook kan.
En toch horen wij regelmatig dat ‘zelf doen’ niet tot een succesvolle benoeming heeft geleid. Waarom? Vaak is het netwerk van interne deskundigen en medewerkers van de organisatie is te beperkt en sterk regio-gebonden. Een sollicitatieprocedure vraagt een grote mate van objectiviteit. De factor tijd speelt ook vaak een rol: het opstellen van een profielschets, het voeren van preselectiegesprekken, de sollicitatiegesprekken zelf, het gehele wervings- en selectieproces; ga er maar aan staan…
Het inschakelen van een extern bureau is dus een goede optie, of dat nu bij een nieuwe procedure is of nadat een eigen procedure niet gelukt is. Er zijn verschillende wervings- en selectiebureaus, dus de keuze is lang niet altijd gemakkelijk. Maar er zijn volgens mij geen slechte bureaus.
De kwaliteit van een bureau hangt voornamelijk af van de adviseurs dat het in dienst heeft. Persoonlijke ervaringen kunnen evenwel doorslaggevend zijn bij de keuze. Er wordt vaak meerdere bureaus gevraagd een presentatie te geven zodat de opdrachtgever de adviseur kan ontmoeten. Eigenlijk een sollicitatie aan de ‘andere kant’. Collega’s kunnen waardevolle inzichten bieden bij het kiezen van een bureau. Wij merken dat veel opdrachtgevers zeer tevreden zijn over de kwaliteit van onze adviseurs. Een van de belangrijkste redenen is dat we, ook in deze krappe markt, goede kandidaten weten te presenteren en als dat in de eerste ronde niet is gelukt, dan wel in een vervolgprocedure.
Wij zijn pas tevreden als jij dat bent!
Door Alex de Gruijter